zaterdag 4 mei 2013

Gezonde voeding


Gezond en Natuurlijk   Gerard

Gezonde voeding natuurlijk 1

Een van de basis behandelingen in mijn praktijk is mensen leren omgaan met gezonde voeding, een onderwerp wat ik vandaag aanraak. Het is één van de meest belangrijke maar vaak vergeten pijlers waarop gezondheid staat. Een citaat van Hippocrates vermeldt, “Wat dan ook de vader van een ziekte is, de moeder is altijd een verkeerde voeding”. Dit omgaan met gezonde voeding betreft niet alleen de kunst om ons gewicht te beheersen, maar ook om ons weg te houden van ziekte of ons lichaam te laten herstellen na een ziekte. Het is een breed onderwerp. Ik zal hier de komende tijd regelmatig aandacht aan besteden.

In mijn actieve sporttijd zag ik het belang van een gezond voedingspatroon. Optimale prestaties verlangen optimale voeding. Later, als soigneur van diverse wielerteams, raakte ik steeds meer in de ban van voeding. Je presteert naar wat je eet. Toch duurde het even voordat in mijn studie voeding een voorname rol ging spelen. Ik volgde een medische HBO opleiding in Deventer en voor een project medische basiskennis, maakte ik een werkstuk over gezonde voeding.

Zonder gezonde voeding kan ons lichaam niet gezond zijn en goed functioneren. Het is daarom belangrijk veel aandacht te besteden aan onze voeding. De conclusie was dat, als onze voeding gezond genoeg was, gevarieerd genoeg was, voeding zelfs als een preventief medicijn kon dienen. Een optimale balans tussen koolhydraten, vetten en eiwitten. Daarnaast een perfecte aanvulling met mineralen. Naast gezonde voeding hield ik een betoog voor rust, beweging en een goede levensinstelling.

Ik gebruikte een voedingsplan van de Duitse vereniging van heilpraktikers, een gefaseerd plan (afslankfase en stabilisatiefase). Vervolgens moduleerde ik dit naar Nederlandse voedingsgewoonten. Als afronding bestudeerde ik de effecten van ooracupunctuur op ons hongergevoel, de emoties, de stofwisselingssnelheid. Mijn eerste twee klanten waren twee vrouwen uit de Achterhoek met pijnklachten. De een kwam met artrose en was diabeet, de ander kwam voor haar migraine. Beiden wilden ook graag afvallen en besloten in mijn onderzoek mee te doen.

Het meest opmerkelijke detail was dat ze niet alleen gewicht verloren maar ook hun pijnklachten zagen verminderen. Zelfs de insulinewaarde van de vrouw met suikerziekte verbeterde opmerkelijk. Tegenwoordig weten we veel meer over de gevaren van melk en een teveel aan zetmeel in de voeding. Ook de effecten van zetmeelstructuren op suikerziekte zijn bekend. Tien jaar geleden (het begin van het plan) was dit echter nog een revolutionair standpunt. Hoewel voedingsinzichten voortschrijden (ik kom daar een van de volgende keren op terug), kent het plan tot op de dag van vandaag veel volgers. Later in mijn opleiding orthomoleculaire geneeskunde en voedingsleer, leerde ik steeds meer basisprincipes over voeding en gezondheid. Zoals Hippocrates ook zei, “Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding”.
info@matera.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten