donderdag 2 mei 2013

Speelgoedvoeding


Gezond en Natuurlijk   Gerard

Speelgoed voeding, geniaal of misleiding?

Bob de Bouwer zie ik vaak voorbij komen op televisie en op het shirt van peuters, maar in de supermarkt had ik ‘m toch niet verwacht. Hij staart me aan vanaf de vleesafdeling. Ernaast zie ik Dora, voor de meisjes. Als je op al die lachende gezichtjes let wordt, helaas, mijn rondje supermarkt er niet leuker op. Chocoladekoekjes met aapjes, kaasplakken met berenhoofden erop, blauwe chocopasta en als absoluut dieptepunt ontdek ik het knijpfruit. Het wordt behoorlijk eng.

Een cellofaan zakje met fruitmoes voorzien van een kleurig dopje. Er zit zo’n 20% banaan in. Dan mag het ook nog “banaan” heten en zijn de tekeningen van banaan op de verpakking ook nog wettelijk toegestaan. Volgens de verpakking is er 0% suiker toegevoegd. Het is net fruit. Maar waarom dan geen echte banaan. Kinderen slurpen liever dan dat ze kauwen. Draaien liever een dopje los dan dat ze een banaan met een vlekje pellen.

Blue band goede start. Zelfs brood is er voor de kinderen. Dit brood is lekker van wit meel. De gezonde stoffen uit volkorenbrood zijn verdwenen. Becel heeft er weer vitaminen en mineralen aan toegevoegd. Handig bewerkt dus, maar wat is er mis met volkoren? Kinderen lusten geen granen en houden niet van korrels en pitjes. Liever eten ze zacht en slap wit brood.

Expliciet reclame maken gericht op jonge kinderen is niet toegestaan, heb ik ooit geleerd. Maar kinderfiguurtjes op potten zijn niet verboden en de voedingsindustrie heeft door dat dit een grote aantrekkingskracht heeft op onze kinderen. Kinderen wordt geleerd dat eten alleen leuk is als het er ook leuk uitziet aan de buitenkant. Door al dat speelgoedeten dat in de schappen van de supermarkt ligt, geven we kinderen volgens mij een verkeerde boodschap mee. Eten is blijkbaar niet leuk en lekker van zichzelf en moet verfraaid worden met gezichtjes, rare kleuren of gepureerd uit een knijpflacon komen.

Ouders moeten kinderen weer leren dat een banaan in een schil zit en volkorenbrood heerlijk voedzame korrels bevat. Snoep is om te snoepen en dit hoeft niet op getuned te worden vitamines. Die zitten gewoon in groente, fruit en granen. Niet alles wat we eten hoeft toch lekker, makkelijk en leuk te zijn? Gewoon een stuk fruit en een blokje kaas zonder ogen erop.

Met proeven, ruiken en betasten leer je kinderen weer de essentie van echt eten. En dat speelgoedeten mag wat mij betreft op de borden van de creatieve bedenkers van dit fenomeen.
info@matera.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten